مطالعه ویژگی های انسانی و حیوانی معراج پیامبر در معراجنامه شاهرخی

پایان نامه
چکیده

نگارگران مکتب اول هرات در معراج نامه شاهرخی (قرن نهم) ماجرای سیر و سلوک معنوی پیامبر (ص) در آسمان ها را در صفحاتی رنگین به تصویر کشیده اند. پیامبر به همراهی ملک مقرب- جبرییل- سوار بر مرکبی ترکیبی و نادر- براق- از پیامبران، فرشتگان، بهشت و جهنم دیدار می کند. در طول تاریخ برای توصیف معراج و درک مفاهیم آن، تفاسیر بسیاری آمده که هر کدام بر پایه ی تفکرات معنوی، معراج را جسمانی، روحانی و یا توأمان می دانند. ویژگی های انسانی و حیوانی در نظرگرفته شده برای عناصر شگفت انگیز به کار رفته در نگاره ها، در این پژوهش، شناسایی و مورد بررسی قرار می گیرند، تا اصل و ریشه ی چنین شخصیت پردازی هایی را دریابیم. هنرمندان برای ارائه ی تصویری معراج و انتقال مفاهیم آن برای افراد با سطوحِ مختلف از درک و آگاهی، به ناچار می بایست از زبانی آشنا و شناخته شده استفاده می کردند. خارق العادگی سفر و مشاهدات پیامبر(ص) بهترین زمینه برای ظهور موجودات ترکیبی بود که می توان اصل و ریشه ی ویژگی های آن ها را در تفکر اسطوره ساز انسان؛ نمادها و اسطوره ها پِی گرفت. ویژگی هایی از موجودات مختلف، انسان، حیوان و مانند آن، با هم ترکیب شده تا هرچه بهتر تجربه ای ماورایی و فوق طبیعی به تصویر کشیده شود. با توجه به اینکه موضوع معراج، نوظهور نبوده و پیشینه ی آن به گذشته ای دور برمی گردد، هنرمندان با در نظر داشتن روایات و تفاسیر، آثار ادبی، تحت تأثیر سنت های تصویرگری شرق دور، بین النهرین، هرات و نیز خلاقیت خود به ترسیم معراج و عناصر موجود در آن پرداخته اند.

منابع مشابه

پیوند رؤیت فؤاد و بصر در معراج پیامبر(ص)

The issue of perceiving God in Islamic theology, philosophy and mysticism is very important. It seems that there is no concern regarding the consensus among the proponents and opponents of perceiving God by the visual sense, though mystics have made a lot of efforts to reconcile the visual perception and intuitive discernment. Of these efforts, a typical example can be found in the interpretati...

متن کامل

تبیین ویژگی های تصویری بهشت و جهنم در معراج نامه شاهرخی

در این پایان نامه شناسایی زمینه ای هنر تصویری ایران در منابع موجود و خصوصاً پیشینه نگارگری دینی ایران مورد اهمیت قرار گرفت. معراج نامه شاهرخی یکی از منابع ارزشمند تصویری و مذهبی در دوره تیموری، دارای ویژگی هایی منحصر به فرد از لحاظ طراحی، ترکیب بندی، رنگ آمیزی و القاء مفاهیم براساس متن است. توجه به مضامین بهشت و جهنم به عنوان بخشی از معراج نامه و شناسایی تصویری آن و ساختار بصری و ارتباط آن با مو...

15 صفحه اول

عناصر کهن الگویی معراج پیامبر در هفت پیکر نظامی

در این مقاله، گزارش نظامی از معراج حضرت پیامبر(ص) با نظریة تک اسطورة کمپبل سنجیده شده است. بر پایة این نظریه، قهرمانانِ همة سفرهای تمثیلی، مراحل یکسانی را پشتِ سر می­گذارند و با عزیمت از سرزمین خویش، گذر از مرحلة تشرف و رسیدن، به سرزمینی که در آن به سر می­برده­اند بازمی­گردند تا رسالت خویش را به پایان برند. پیامبر نیز در این سفر روحانی، نخست از فضای عالم امکان عزیمت می­کند و در ماورای ...

متن کامل

مقایسة سطوح معنایی معراج پیامبر(ص) و سفر اسکندر

معراج پیامبر اسلام(ص) تأثیر زیادی بر معراج‌های صوفیه گذاشته‌است. علاوه بر این، تأیید و توصیف آن در بسیاری از متون عرفانی، نشانی از ایمان گوینده تلقی می‌شد، در حالی ‌که معراج متأثر از دخل و تصرف قصه‌گویان است و ارتباط آن با برخی قصه‌های عامیانه مورد توجه قرار نگرفته‌است. این پژوهش به مقایسة روایت ابن‌عباس از معراج و سفر اسکندر در داراب‌نامة طرسوسی پرداخته‌است. اسکندر در داراب‌نامه، جهانگشایی شرق...

متن کامل

تطبیق تفسیر ابن عربی از واقعه معراج حضرت رسول(ص) با نگاره های معراج نامه شاهرخی

این پژوهش به مطالعه ی مبحث معراج از دیدگاه ابن عربی (عارف بزرگ قرن ششم و هفتم هجری قمری) و تطبیق آن با نگاره های معراج نامه ی شاهرخی می پردازد. به جز نگاره ها که سفر پیامبر(ص) در سفر معراج به تصویر می کشند، کلیت قرارگیری نگاره ها و حتی تعدادشان نیز با آراء ابن عربی اشتراکات مفهومی دارند. نتایج تحقیق نشان می دهند که آراء ابن عربی بسیار در تفکر دربار شاهرخ و نیز نگارگر یا نگارگرانی که در دربار شا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023